Produktion af falsk Parmigiano overstiger den ægte Parmigiano

Det har været kendt i årevis, at de kendte italienske specialiteter er blevet kopieret og produceret i områder langt fra deres oprindelses-sted. Gennem de seneste år er denne produktion af falske produkter blevet mere omfattende, ikke mindst mere udspekuleret og mængderne større. Kopi-producenterne lægger da også mange kræfter i bevidst at vildlede os forbrugere, ved at bruge navne som ligger meget tæt på det originale og som mange nok ikke lige lægger mærke til i forbifarten, når de står nede ved køledisken eller er ude at handle. Udseende og brug af de samme farver er en del af plottet for at få os forbrugere til at vælge deres produkter, og ikke mindst er deres produkter markant billigere end den ægte vare. Hvilket også burde være et meget tydeligt tegn på at der ikke er tale om et kvalitetsprodukt men i stedet en billig kopi som intet har med den ægte vare at gøre.

Nu er det så kommet dertil, at produktionen af de falske Parmigiano Reggiano og Grana Padano-oste overstiger produktionen af de originale oste. Udmeldingen kommer fra den italienske landbrugsorganisation Coldiretti. Et af Italiens mest kendte produkter er på vej til at blive overskygget af et kopiprodukt, hvis eneste formål har at nasse på sin kendte storebror og tjene penge til bagmændene – kold og kynisk tankegang.

Sammen med Grana Padano, er Parmigiano Reggiano nok nogle af de mest kopierede og forfalskede produkter i verden – ifølge Coldiretti, som følger udviklingen af produkternes markedsmuligheder og værdi udenfor Italiens grænser.  En stor del af disse kopi-oste, produceres faktisk i lande som USA, Australien, Sydafrika og Rusland. Andre kopi-produkter af de kendte oste er varianter som Parmesano som produceres i Uruguay, Reggianito i Argentina eller Parmesao fra Brasilien, derudover findes mere kreative navne som Grana Pampeana. Flere varianter produceres også indenfor Europa’s grænser, hvor kreativiteten er lige så stor når det gælder vellignende navne men intet har med Made in Italy at gøre eller nogensinde kommer til.

Desværre viser tal fra Coldiretti at på markedet i USA, udgør salget af ægte italienske oste kun 1% – resten af de “italienske” oste som sælges er forfalskede kopier.

Kilde: Coldiretti

Del: