Spisekammer – Juni

I juni måned bugner de lokale markeder af nyplukket og frisk frugt, det er nu at frugt som blommer, figner, abrikoser holder sit indtog og ligger nok så fristende i de mange boder.

Udbuddet af frisk frugt og grønt er enormt, det er bare med at få købt godt ind og så i gang med at kokkere og nyde de lækre råvarer.

Abrikos

kan i sæsonen fra juni til august fåes i de fleste supermarkeder, grønthandlere og på lokale markeder, frugten skal være gul/rødlig/orange og ikke for blød.

Opbevares i en frugtskål, ikke for varmt og kan holde sig op til 7 dage i køleskabet i en papirspose.

Spises som de er, kan bruges i frugtsalat, til marmelade, bagværk – rig på vitamin A som er godt for hudens kulør.

Blommer

Blommer findes i flere varianter bla. gul, rød, blå blommer – hvoraf den gule blomme er mere sød i smagen end de øvrige. Findes i supermarkeder og grønthandlere.

Opbevares bedst i en frugtskål, ikke for varmt, kan holde sig i op til 4-5 dage i køleskabet.

Spises rå som de er, i kager og tærter, til marmelade, frugtsalat og frugtgrød. Blommer er rige på vitamin A og jern samt har en god virkning på maven, de bruges da også i tørret form som svesker ved forstoppelse.

Bresaola

Findes på køl i de fleste supermarkeder, delikatessen eller hos slagteren. Bresaola er saltet oksekød som tørres i op til 3 mdr., fra egnen Valtellina i det nordlige Lombardiet.

Bør opbevares i en plasticbeholder eller anden tæt emballage i køleskabet og kan holde sig 2-3 dage.

Bruges som antipasta sammen med bla. rucola og parmesan, eller som af en anretning med prosciutto, mortadella og anden salami, indeholder en del fedt.

Rejer

Rejer findes friske i fiske-afdelingen i de fleste større supermarkeder og hos fiskehandlere, derudover findes de selvfølgelig også som dybfrosne.

Rejer skal som friske spises med det samme, kan fryses hvorved de kan holde sig i længere tid.
Anvendes rå eller grillet som antipasta, i supper eller i en pasta-ret.

Del: