Italienerne køber lokale produkter

Mens der i supermarkederne og andre dagligvare-butikker i Italien til tider kan være langt mellem kunderne, så valfarter italienerne istedet til de lokale markeder som kan findes i de fleste italienske byer.

Italienerne har ganske enkelt fået øjnene op for kvalitet og lokalt producerede fødevarer. Ikke at italienerne ikke tidligere har haft fokus på kvalitet, for det har de i den grad – hellere gå på kompromis med kvantiteten men ikke på kvaliteten.
Tidligere var det helt normalt for en italiensk husmor at købe sine råvarer på det lokale ugentlige marked, men efterhånden som supermarkederne vandt mere frem, blev større og større så valgte mange italienere at lægge deres indkøb her – for i supermarkederne kunne de jo få det hele. Det gik så ud over de lokale landmænd som havde svært ved at afsætte deres produkter.

Det er der nu ved at blive vendt om på, for de traditionelle butikker kan tydeligt mærke at kunderne har fundet andre steder at lægge deres indkøb af fødevarer. Fokus er på blandt andet kvalitet og landets skrantende økonomi har nok også fået mange italienere til at kigge sig omkring for at finde ud af hvor de kan få mere for pengene, og her kommer de lokale markeder og landmænd ind i billedet. For italienerne vil gerne købe fødevarer som er produceret lokalt, samtidig er der også mange som gerne vil være med til at skabe arbejdspladser og styrke de lokale producenter.

Hovedvægten af dem som handler på de lokale markeder er da også kvinder, som gerne vil kunne snakke med producenten samt vide hvor varerne kommer fra, mændene er nok mere tilbøjelige til at smutte i det lokale supermarked fordi det er nemmere og ikke tager helt så lang tid.

Hvad er det så italienerne køber på markederne ? – det er blandt andet produkter som frugt, grønt, ost, fisk, kød, vin, brød og kager. Varer som de ved kommer fra lokalområdet, hvor kvaliteten er iorden samt er med til at styrke økonomien i området.

Del: